Chikan hand embroidery in the Bandit Queen collection

by VB

Indian know-how is rich, precise and so varied. Among the techniques I have used there is Chikan embroidery. A craft interpreted for the creation of Bandit Queen linen.
Le savoir-faire indien est riche, précis et si varié. Parmi les techniques que j’ai choisies, celle de la broderie Chikan. Une pratique interprétée pour la création de linge Bandit Queen.

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White embroidery or chikan embroidery. You can also call it “fine embroidery”. It originated in the town of Lucknow, in India, and is traditionally done by hand, with a fine white thread which is passed again and again with the help of a needle between the delicate meshes of muslin, silk, cotton voile. The traditional motifs have been inspired from Muslim culture… the latter are then printed on fabric with the help of an erasable ink. The hand embroidery follows the design. Once the stitches are completed, the fabric is washed to remove any trace of ink and leave the work immaculate.
For the Bandit Queen collection, i borrowed the technique. Only the interpretation was different. The motif I have chosen was the Bandit Queen logo, large, delicate and  complex. White on white. A beautiful Indian ancestral practice.

La broderie blanche ou la broderie Chikan. On pourrait aussi l’appeler « la délicate ». Originaire de la ville de Lucknow, en Inde, ce type de broderie se réalise traditionnellement à la main, avec un fil fin et blanc passé et repassé à l’aide d’une aiguille entre les mailles fragiles d’une mousseline, d’une soie, d’un voile de coton. Les motifs traditionnels s’inspirent de la culture musulmane… ceux-ci sont alors imprimés à l’aide d’une encre effaçable sur le tissu. La broderie, réalisée à la main, suit le dessin. Une fois les points terminés, le tissu est lavé pour faire disparaitre toute trace d’encre et laisser le travail immaculé.
Pour la collection Bandit Queen, j’ai emprunté la technique. Seule l’interprétation a été différente. Le motif que j’ai choisi était le logo de Bandit Queen, large, délicat et complexe. Blanc sur blanc. Une belle pratique, ancestrale, indienne.

Photo : Yutaka Yamamoto (left)/ Tom Parker (right)