I chose to present this cornucopia of pictures taken at Dar Kawa in the form of a mosaic.
Intuitively, I associate the mosaic with the way the memory operates. Objects and impressions blend together on the same wavelength. Together, they compose a delicious bath. They immerse us in a combination of shapes, aromas, savors, textures, and colors. All reflect the geographic surroundings, of course. But they are also the result of a subtle interplay between present and past, modernism and tradition.
Dar Kawa is an infinitely engaging place. It bears the trace of an ancestral Morocco, graceful and true, making us more alert to ourselves. That is indeed the feeling I carried away from my days in Dar Kawa, and I was eager to express it in the installation “Paper Dream.” I still thank Valérie for my experience there!
Pour cette moisson d’images réalisées à Dar Kawa, j’ai choisi la forme d’une mosaïque.
Sans trop me l’expliquer, j’ai l’impression que c’est un peu comme le fonctionnement de la mémoire. Les choses, les impressions sont ramenées sur un même plan et c’est alors comme un bain : on s’immerge dans un ensemble de choses, d’odeurs, de saveurs, de matières, de couleurs qui sont à l’image du pays bien sur, mais aussi le résultat d’un jeu subtil entre présent et passé, modernité et tradition.
Lieu infiniment attachant, Dar Kawa porte en lui la trace d’un Maroc ancestral, jamais pesant ou folklorique, qui nous rend plus présent à nous même : c’est bien cela que j’ai ressenti durant les journées ici, et que j’ai voulu traduire dans l’installation “Paper dream”. Des journées dont je remercie encore Valérie !
Text & photos by Myriam Balaÿ Devidal
Texte et photos : Myriam Balaÿ Devidal